El
semestre ja termina i vull resumir a grans trets tot allò que he après en Aquesta
assignatura, i sobretot com he canviat el meu punt de vista sobre l’educació.
En
el mètode tradicional, el mestre és el que sap tots els coneixements i és
superior als alumnes, per aquest motiu els infants han de reproduir el que diu
el mestre i plasmar-lo al examen per poder passar al pròxim nivell. Per tant,
només serveixen per estudiar i anar a la universitat aquells nens capaços de
memoritzar i reproduir uns coneixements. Mentre que els altres alumnes que
potser no els memoritzen, però que si els saben posar en pràctica, llavors
suspenen. Per tant, el model tradicional és un model propedèutic, ja que només
alguns poden passar de nivell en nivell fins arribar a la universitat mentre
que els altres es van quedant pel camí, i a més s’ensenyen diferents matèries
de manera selectiva i llavors, l’objecte d’estudi són els coneixements
d’aquestes matèries determinades, per tant, el currículum escolar no té
l’objectiu d’aprendre per a la vida, sinó que té l’objectiu de seleccionar
l’alumnat a partir d’uns coneixements concrets d’unes matèries.
A més, aquestos mestres van sempre estressats
per poder arribar a donar tot el temari i continguts del currículum abans de
finalitzar el curs. És per això, que les explicacions són molt ràpides i es
dedica molt poc temps per a cada contingut i és llavors quan els alumnes van
arrossegant els dubtes, es perden i no són capaços de relacionar-lo amb la
realitat perquè no entenen el concepte, només es saben la definició. Això té
molt a veure en que els nens només estudien el que diu un únic llibre, un
llibre sagrat per al mestre tradicional, el llibre de text.
D’altra
banda, a l’escola constructivista, el mestre és una figura orientativa del
alumne. El mestre ajuda a que els alumnes creïn el seu propi coneixement a
partir de diversos recursos com poden ser: revistes, informatius, internet,
documentals, enciclopèdies, diccionaris, les TIC... i proposa diversos jocs per
a que a la vegada que els nens i nenes experimenten la situació, aprenen els
continguts sense adonar-se, i així a més sap posar en practica allò que aprèn a
la seva vida real, és a dir, procurant un aprenentatge significatiu i
globalitzador. Per tant, no es basa en el llibre de text, és més, moltes
classes constructivistes ni tan sols tenen llibre de text, sinó que empren una
gran varietat de recursos, tant en paper com digitals, per construir el
coneixement a partir de diverses fonts. A més de tot això, cal fer referència
al TPACK. Aquest és el nou model de mestre, el que hem d’arribar a assolir, on
el mestre sap conceptes, sap educar i a més, saben emprar les eines de les
noves tecnologies per ensenyar. Per tant, un bon mestre és aquell que sap fer
les tres coses. Així, un mestre que sap molts conceptes i definicions, però que
no sap educar ni emprar un ordinador, llavors segurament els seus alumnes no
entendran res. I si el mestre sap com ensenyar les coses al seu alumnes i sap
utilitzar perfectament les noves tecnologies però no té una base en conceptes,
llavors, tampoc és un bon mestre, ja que els alumnes veurien com el mestre té
dubtes i causaria inseguretat. I per últim, si el mestre coneix perfectament el
món de la informàtica, però no sap com ensenyar ni sap la base del currículum
de les assignatures, l’únic que pot ser és un mestre d’informàtica. Per tant,
els mestres hem d’arribar a un equilibri entre els conceptes, la forma d’educar
i la tecnologia.
D’altra banda, a l’escola constructivista el currículum només serveix com a base. Així, quan per exemple es fa una excursió a la muntanya, el mestre pot explicar als seus alumnes amb algun joc, explicació, conte... aquells continguts que en el currículum posa que s’han d’explicar al tercer trimestre per exemple. Per tant, el currículum ha de ser flexible. Així, també es pot allargar més un tema d’interès dels alumnats i acurtar o saltar-se un altre sense interès. Així, també podem dedicar més temps en aprendre uns continguts i conceptes concrets i els nens quan siguin grans es seguiran recordant perquè recordaran les situacions i jocs en les que es varen trobar de petits. Mentre que si només memoritzen coneixements, dos dies després de l’examen ja no et recordes de res. Per tant, amb aquest model no s’avalua només l’examen final, sinó que sobretot s’avalua el procés, és a dir, el dia a dia. Segons Zabala a més del procés s’ha d’avaluar l’actitud, els continguts i els fets per a que una persona sigui competent.
D’altra banda, a l’escola constructivista el currículum només serveix com a base. Així, quan per exemple es fa una excursió a la muntanya, el mestre pot explicar als seus alumnes amb algun joc, explicació, conte... aquells continguts que en el currículum posa que s’han d’explicar al tercer trimestre per exemple. Per tant, el currículum ha de ser flexible. Així, també es pot allargar més un tema d’interès dels alumnats i acurtar o saltar-se un altre sense interès. Així, també podem dedicar més temps en aprendre uns continguts i conceptes concrets i els nens quan siguin grans es seguiran recordant perquè recordaran les situacions i jocs en les que es varen trobar de petits. Mentre que si només memoritzen coneixements, dos dies després de l’examen ja no et recordes de res. Per tant, amb aquest model no s’avalua només l’examen final, sinó que sobretot s’avalua el procés, és a dir, el dia a dia. Segons Zabala a més del procés s’ha d’avaluar l’actitud, els continguts i els fets per a que una persona sigui competent.
Pot
semblar que els mestres ara volen canviar al mètode constructivista només per
fer menys feina, com m’ha dit gent amb qui ho he estat comentant que diuen que
els mestres el que volen fer ara és posar a jugar tota l’estona als nens a
jugar i així menys feina per a ells i menys exàmens i deures per corregir. Però
realment, és molt més difícil ser un mestre constructivista que un tradicional.
Us preguntareu per què. Bé, primerament, perquè la societat encara no es
conscient del canvi que s’ha de fer en l’educació i no recolza els objectius
constructivistes perquè la societat té falta de informació (poseu-me per
exemple a mi mateixa que estic fent la carrera i que abans de començar a la
universitat no sabia res del canvi), segonament, perquè igual que la societat,
hi ha moltes escoles que encara no s’han sumat al canvi i un mestre no pot
arribar i intentar canviar tot el sistema de l’escola només d’arribar,
tercerament perquè és un model nou i que encara no és té molta experiència i
això pot provocar una mica de caos, quartament perquè hi ha mares i pares que
volen que els seus fills facin moltes fixes, exàmens i que tinguin molts de
deures per a casa, ja que això per a ells significa que el seu fill o filla
està aprenent molt. En sisè lloc, és molt més fàcil explicar uns continguts que
el mestre ja es sap perfectament i que repeteix cada any que haver de preparar
cada classe minuciosament amb diverses activitats que resultin educatives per
als alumnes i així, amb les activitats ensenyar els continguts adients. A més,
tenint en compte els coneixements previs dels alumnes i endinsant-nos més o
menys en un tema pels interessos i motivació del alumnat.
Ara
vull mostrar el Ple de recursos digitals que teníem la nostra classe abans de
començar l’assignatura, i ho contrastaré amb el meu nou Ple personal després de
haver finalitzat l’assignatura de Bases Didàctiques i Disseny Curricular.

Durant
aquest semestre he après a emprar moltes eines digitals que em seran molt útils
per a quan sigui mestra i hagi d’ensenyar amb les TIC. Alguns dels programes
són: Voki, slideshare, ivoox, animoto, voicethread i bubbl.us. A més, ha estat la primera
vegada en la meva vida que he respectat els drets d’autor en imatges, per
fer-ho he triat les fotos que m’interessaven dins la categoria Creative Commons
del programa Flickr.

A
continuació, jo juntament amb les meves companyes Aida, Sabina i Marta hem gravat un vídeo on
fem una conclusió general de l’assignatura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada